ارزیابی عملکرد آزمایشگاه ها با مقایسات بین آزمایشگاهی: آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان تهران

نویسندگان

1 مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان تهران

2 رئیس قسمت کالیبراسیون و LIMS آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان تهران

3 امور آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان تهران

4 کارشناس کنترل کیفیت آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان تهران

چکیده

مقدمه: آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب استان تهران ، با هدف کاهش هزینه‌های آزمایشگاه‌های آب و فاضلاب، اولین دوره آزمون مقایسات بین‌آزمایشگاهی را در سطح کشور در سال 1399 و دومین دوره را در سال 1400 برگزار نمود.
مواد و روش‌ها: برگزاری آزمون بر اساس استانداردISO/IEC17043 و دستورالعملOP105 و محاسبات و تحلیل داده‎ها بر اساس استاندارد ISO13528 و روش‌های آزمون بر اساس روش‌های استاندارد آزمایش آب و فاضلاب انجام شد.
نتایج و بحث: در این پژوهش، از نتایج ارسال شده توسط 68 شرکت‌کننده، تحلیل و ارزیابی از عملکرد آزمایشگاه‌ها انجام شد. نتایج آزمون یکنواختی نشان داد که همه نمونه‌های فیزیکوشیمیایی آب از یکنواختی مناسبی برخوردار بودند. با توجه به نتایج اندازه‌گیری‌های انجام شده در بخش فیزیکوشیمیایی آب تمامی اندازه‌ده‌ها به جز pH پایدار بودند. نتایج نشان داد که در بین اندازه‌ده‎های فیزیکوشیمیایی، بالاترین عملکرد نامطلوب شرکت‎کنندگان مربوط به آزمون کلراید و کمترین عملکرد نامطلوب مربوط به آزمون سدیم می‌باشد. در مجموع، عملکرد شرکت‌کنندگان رضایت‌بخش برآورد گردید.
نتیجه‌گیری: اجرای دو دوره مقایسات بین آزمایشگاهی نشان داد که آزمایشگاه‌‎های تخصصی، توانمندی اجرای این برنامه و تجزیه و تحلیل نتایج را دارند. همچنین برگزاری این آزمون در کاهش هزینه‎های آزمایشگاهی بسیار تاثیرگذار بود.

کلیدواژه‌ها