Investigating the Role of Internal Marketing and Corporate Social Responsibility on the Intention to Leave the Job and the Mediating Role of Organizational Commitment in Isfahan Water and Sewerage Company

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Iran.

2 Graduate of Public Administration, Payame Noor University, Khomein Center, Iran.

3 Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran, Iran.

4 College of Farabi, University of Tehran, Iran.

5 Assistant Professor, Payame Noor University, Mahallat Center, Iran.

Abstract

This paper aims to investigate the role of internal marketing and social responsibility of the company on the intention to leave the job and the mediating role of organizational commitment in Isfahan Water and Sewerage Company. In terms of method, it is a descriptive-survey correlation with the nature of application and in terms of time it is cross-sectional. The statistical population of this study includes all employees of Isfahan Water and Sewerage Company from which 285 people were selected as the statistical sample using Cochran's formula. The research tools were four standard questionnaires for social responsibility, internal marketing, organizational commitment and intention to leave the job. To measure the validity of the questionnaires, the content method was applied. Also to determine its reliability, Cronbach's alpha was estimated which was 0.893. Data analysis was performed using Spss26 and Smart Pls3 software. Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the data and structural equation method was applied to test the hypotheses. The results showed that in Isfahan Water and Sewerage Company, social responsibility, internal marketing and organizational commitment have a significant effect on the intention to leave the job. But social responsibility and internal marketing do not affect organizational commitment; Also the results of the Sobel test showed that organizational commitment has no mediating role in the relationship between social responsibility and internal marketing with the intention to leave the job.

Keywords


 
ابراهیم پورازبری، م.، نوع‌پسند اصیل، س.م.، و احمدی سراوانی، م.، (1394)، "بررسی تاثیر انعطاف‌پذیری راهبردی بر عملکرد بازار شرکت ها: نقش میانجی‌گری نوآوری باز"، توسعه تکنولوژی صنعتی،  13(26)، 5-15. 
ابزری، م.، و رنجبریان، ب.، (1388)،"تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت"، چشم‌انداز مدیریت، 31، 42-25. 
احمری نژاد، م.،  احمری نژاد، م.، و رزقیان، ق.، (1396)، "بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی در بیمارستان قدس اراک"، مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک، 20(3)، 1-11.‎
بصیرت، م.، ایمانی، ص.، زراء نژاد، م.، و دهقان نجم‌آبادی، ع.، (1394)، "بررسی تأثیر میانجی گرایش کارآفرینانه بر رابطه بین بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی (مورد مطالعه: ادارات ستادی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری)"، مدیریت بهره‌وری، 9(132)، 147-170.‎
جمشیدیان، م.، (1395)، "بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر تعهد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و بازارگرایی در سازمان‌های خدماتی (مطالعه موردی: بانک مسکن شهر اراک)"، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت در قرن 21، تهران.
حیدرزاده، ک.، و صمدزاده، ا.، (1394)، "بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در ایجاد مزیت رقابتی پایدار از طریق افزایش سرمایه‌های فکری گروه خودروسازی سایپا"، مدیریت بازاریابی، 10(29)، 1-20.
خدابخش گرگانی، ف.،  (1389)، "تاثیر بازاریابی داخلی بر رضایت مشتریان شعب شرکت‌های بیمه ایران در سطح شهر تهران"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده حسابداری و مدیریت.
داوری، ع.، و رضازاده، آ.، (1393)، مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزارPLS ، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
رحیمی کلور، ح.، (1394)، "تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها روی تعهد سازمانی"، کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21، تهران.
رستگار، ع.، موسوی داودی، م.، و فرتاش، ک.، (1392)، "بررسی تاثیر عجین شدن با شغل بر رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت"، فصلنامه علمی مدیریت سازمان‌های دولتی، 1(4)، 114-93. 
سجادی، ح.، و حسن زاده،  و.، (1388)، "تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان"، مجله سلامت کار ایران، 6(3)، 37-40.‎
شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، (1391)، سند استراتژیک صنعت آب و فاضلاب استان اصفهان،   https://www.abfaesfahan.ir
عابدی، ز.، و محمدی، م.، (1397)، "رابطه بازاریابی داخلی و تعهد سازمانی در بخش خدمات مسافر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)"، مطالعات منابع انسانی، 8(2), 143-162.‎
کریمی، آ.، ولایتی شکوهی، ر.، و شعبانی نژاد، گ.، (1395)، "رابطۀ میان بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی: نقش تعدیل‌گری جنسیت"، زن در توسعه و سیاست، 14(3)، 308-289.
ودادی، رضائی زاده، م.، میرهاشمی، و نجفی، ح.، (1392)، "بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان (مطالعه موردی)"،  آینده پژوهی مدیریت، 24(2), 41-54.‎
Allen, N.J., and Meuer J.P., (1990), “The measurement and antecedents’ effective continuance and normative commitement to the organization”, Journal of Occupational Psychology, 63(1), 1-18.
Awwad, M.S., and Agti, D.A.M., (2011), “The impact of internal marketing on commercial banks' market orientation”, International Journal of Bank Marketing, 29(4), 308-332.
Boudlaie, H., Nik, B.K., and Kenarroodi, M., (2020), “The impact of corporate social responsibility and internal marketing on employee turnover intentions with the mediating role of organizational commitment”, Commercial Surveys, 15(86-87), 29-44.
Chin, W.W., (1998), “The partial least squares approach to structural equation modeling”, In: Modern Methods for Business Research, Marcoulides, G.A. (ed.), Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, NJ., 1295-1336.
Cho, Y.J., and Lewis, G.B., (2012), “Turnover intention turnover behavior: Implications for retaining federal employees”, Review of Public Personnel Administration, 32(1), 4-18.
Cooper, J., and Cronin, J.J., (2000), “Internal marketing: A competitive strategy for the long- term care industry”, Journal of Business Research, 48(3), 181-177.
Doukakis, I., and Kitchen, P.J., (2004), “Internal marketing in UK banks: Conceptual legitimacy or window dressing?”, International Journal of Bank Marketing, 22(6), 452-421.
Foreman, S.K. and Money, A.H., (1995), “Internal marketing: Concepts, measurement, and application”, Journal of Marketing Management, 11, 775-768.
Fornell, C., and Larcker, D., (1981), “Evaluating structural equation models with unobservable and measuring error”, Journal of High Technology Management Reasearch, 18(1), 39-50.
Gefen, D.D., Straub, A., (2005), “Practical guide to factorial validity using PLS-Graph: Tutorial and annotated example”, Communications of the AIS, 16, 91-109.
Henseler, J.R., Ringle, C.M., and Sinkovics, R.R., (2009), “The use of partial least squares path modeling in international marketing”, Advances in International Marketing, 20, 277-319.
Kim, J.S., Song, H.J., and Lee, C.K., (2016), “Effects of corporate social responsibility and internal marketing on organizational commitment and turnover intentions”, International Journal of Hospitality Management, 55, 25-32.
Narteh, B., (2012), “Internal marketing and employee commitment: Evidence from the Ghanaian banking industry” Journal of Financial Services Marketing, 17(4), 284-300.
Nunnaly, J., and Bernsten, I., (1994),  Psychometric theory, New york: Mc Graw Hill.
Rafig, M., and Ahmad, P., (2000), “Advances in internal marketing concepts”, Journal of Service Marketing, 14(6), 449-462.
Stall Worth, L., (2004), “Antecedents and consequences of organizational commitment to accounting organizations”, Managerial Auditing Journal, 19(7), 945-955.
Tsai, Y., (2014), “Learning organizations, internal marketing, and organizational commitment in hospitals”, BMC Health Services Research, 14(1), 1-8.
Werts, C.E., Linn, R.L., and Joreskog, K.G., (1974), “Intra class reliability estimates; Testing structural assumptions”, Educational and Psychological Measurement, 34(1), 177-190.