@article { author = {dabbagh, rahim and jnalipoor, svda}, title = {Drafting a Strategic Plan for Regional Water Companies (Case study: Regional Water Company of West Azarbaijan)}, journal = {Journal of Water and Wastewater Science and Engineering}, volume = {4}, number = {2}, pages = {4-16}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2588-3941}, eissn = {2588-395X}, doi = {10.22112/jwwse.2019.129932.1086}, abstract = {The complexity of the accelerating transformations in technology and the consequent changes in economic and social systems demands the managers of organizations to study the environment and consider the future changes as one of their most important tasks. In this context, managers need to use efficient methods and techniques to incorporate all effective factors into their management to lead the companies to its main objective. Strategic planning is among such methods and approaches. In this research, strategic planning is investigated in case of the Regional Water Company of West Azerbaijan using a comprehensive framework strategy. The framework consists of four stages of start, input, comparison and decision making. Information on the strengths, weaknesses, opportunities and threats were obtained through interviewing the leaders and experts of the company. By intuitive analysis at the end of the four-stage process, the strategies derived from the SWOT matrix were rated and actions were suggested for them. Also the SOAR strategic model, as a combination of SWOT model and positive thinking, was used for strategic planning which resulted in fulfilling the environmental standards based on international standards, stability in maintaining the level of cultivation in the province, annual increase in efficiency of water resources and facilities, and prevention of desertification. Accordingly, the priorities of the company’s strategies are: 1. Managing the available water resources in the basins; 2. Adding new products and services in relation to current products and services; 3. Selecting economic partners for participation in exploitation and construction; and 4. Economizing the assigning projects to attract investments.}, keywords = {Comprehensive framework strategy,Regional Water Companies,Strategic Planning,SWOT matrix}, title_fa = {تدوین برنامه راهبردی شرکت‌های آب منطقه‌ای (مطالعه موردی: شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان غربی)}, abstract_fa = {تغییر و تحولات فناوری، اقتصادی و اجتماعی موجب شده که مدیران سازمان‌ها، مطالعه محیط پیرامونی و تغییرات آینده را در زمره مهم‌ترین وظایف خود قرار دهند. در این راستا، مدیران باید با استفاده از روش‌ها و فنون کارآمد بتوانند با درنظر گرفتن تمامی عوامل به بهترین وجه، شرکت را در جهت دستیابی به اهداف آن هدایت و اداره نمایند. یکی از کارآمدترین روش‌ها، تدوین برنامه‌ریزی راهبردی است. این تحقیق به تدوین برنامه‌ریزی راهبردی برای شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با استفاده از یک چارچوب جامع تدوین استراتژی پرداخته‌ است. این چارچوب شامل چهار مرحله شروع، ورودی، مقایسه و تطبیق است که اطلاعات مربوط به نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید از طریق پرسشنامه از مدیران و کارشناسان این سازمان به‌دست‌آمده است. پس از تحلیل در پایان این مراحل، استراتژی‌های استخراج‌شده از ماتریس  SWOTرتبه‌بندی و راه‎کارهای اجرایی برای آن‌ها ارائه شده است. همچنین از مدل استراتژیک SOAR که ترکیبی از مدل SWOT و دیدگاه مثبت‌شناسی است، برای برنامه‌ریزی راهبردی استفاده شده که تحقق استاندارد‌‌های زیست‌محیطی بر اساس معیار‌های جهانی، پایداری در حفظ سطح کشت در استان، رشد بهره‌وری منابع آب و تأسیسات به‌صورت مستمر سالانه و پیشگیری از بیابان‌زایی از نتایج تحلیل این مدل است. به‎ترتیب اولویت،‌ استراتژی‌های سازمان عبارتند از: 1- مدیریت منابع آبی در دسترس در حوضه‌های اطراف؛ 2- افزودن محصولات و خدمات جدید ولی مرتبط با محصولات و خدمات کنونی؛ 3- انتخاب شرکای اقتصادی به‌منظور مشارکت در بهره‌برداری و احداث؛ 4- اقتصادی کردن پروژه‌های در دست واگذاری برای جذب سرمایه.}, keywords_fa = {برنامه‌ریزی راهبردی,چارچوب جامع تدوین استراتژی,ماتریس SWOT,شرکت‌های آب منطقه‌ای}, url = {https://www.jwwse.ir/article_91685.html}, eprint = {https://www.jwwse.ir/article_91685_acdd224a4e5529f5ad99eb5f07f63635.pdf} }